آموزش تعریف متغیر در SASS

در این بخش نحوه تعریف و استفاده از متغیرهای SASS با مثال آموزش داده می شود.

آموزش تعریف متغیر در SASS

متغیر Sass

اگر هرگز از هیچ یک از قابلیت های دیگر Sass استفاده نمی کنید، متغیرها برای توجیه transpile یا انتقال CSS شما کافی هستند. ما قبلاً به این موضوع پرداخته ایم که چرا متغیرها بسیار مفید هستند. حالا بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه اعلام آنها بیندازیم.

سینتکس اصلی برای تعریف یک متغیر ساده است: فقط قبل از نام متغیر از یک $ استفاده کنید و تعریف آن را مانند یک قانون CSS در نظر بگیرید:

متغیر Sass

شکل زیر متغیری به نام large-font را تعریف می کند.

متغیر Sass

هنگامی که اعلام شد، می توانید از آن متغیر استفاده کنید:

متغیر Sass

ترانسپایلر Sass این تعویض یا جانشینی را برای شما انجام می دهد:

متغیر Sass

تنها یک "gotcha" در اعلان متغیرها وجود دارد: به دلایل تاریخی، خط فاصله و خط زیر قابل تعویض هستند. به مثال زیر توجه کنید.

متغیر Sass

در مثال بالا، هر دو آیتم، متن را به رنگ قرمز نمایش می دهند.

محدوده یا Scope متغیر Sass

مانند هر زبان برنامه نویسی مدرن، متغیرهای Sass از مفهوم scope پشتیبانی می کنند: متغیرها فقط در سطح تودرتو در جایی که تعریف شده اند در دسترس هستند. بیایید به یک مثال نگاه کنیم:

محدوده یا Scope متغیر Sass

آیا می توانید بفهمید که متن داخل تگ <a> چه رنگی خواهد بود؟ قرمز خواهد شد. تعریف دوم $main-color: blue; داخل قانون تگ <p> است و فقط در آنجا در دسترس خواهد بود. در زیر CSS ترجمه شده (transpiled CSS) قرار داده شده است.

محدوده یا Scope متغیر Sass

این رفتار پیش فرض است. می توانید ان را با استفاده از سوئیچ !global بازنویسی یا override کنید:

محدوده یا Scope متغیر Sass

که کد زیر را نتیجه می دهد.

محدوده یا Scope متغیر Sass

در این کد، متن داخل تگ <a> آبی خواهد بود. اما سوئیچ global! ، مانند important! و default! آن، دارای عوارض جانبی است که پیش بینی یا ردیابی آن ها دشوار است، بنابراین با احتیاط از آنها استفاده کنید. به عنوان یک قانون کلی، اگر می خواهید یک متغیر سراسری باشد، آن را خارج از هر قاعده ای تعریف کنید. بهترین روش این است که همه متغیرهای سراسری خود را در یک فایل به نام globals.scss_ بر اساس قرارداد تعریف کنید و آن را با استفاده از include@ در هر جایی که لازم است قرار دهید.

در آموزش بعدی درباره عبارات SassScript بیشتر بیاموزید.

متغیرهای SASS محدوده یا Scope متغیر Sass آموزش SASS