🎁 تخفیف ویژه تمامی دوره های آموزشی 🎁

توابع رنگ در Sass

در این بخش تمامی توابع color در SASS معرفی و توضیح داده می شوند.

توابع رنگ در Sass

توابع رنگ در Sass

در این فصل، آخرین مجموعه از توابع Sass را بررسی خواهیم کرد، توابعی که برای کار با رنگ استفاده می شوند. توابع رنگ Sass کار با رنگ دیجیتال را تقریباً به اندازه مخلوط کردن رنگ روی یک پالت ساده می کند. اما آنها جایگزین ابزار رنگ مورد علاقه شما برای انتخاب یک پالت رنگ اولیه نمی شوند.

اجزای رنگ در Sass

قبل از اینکه در مورد توابع رنگ Sass صحبت کنیم، بیایید یک لحظه وقت بگذاریم تا مطمئن شویم که با عناصر یا اجزای رنگی که دستکاری می کنیم آشنایی و آگاهی کامل داریم. تئوری سنتی رنگ هر رنگ را به سه جزء تقسیم می کند: hue ، saturation و مقدار یا value.

Hue (که گاهی «رنگ محلی» یا local color نامیده می شود) به طور کلی همان منظور ما است وقتی می پرسیم «چه رنگی است؟» مثلاً ماشین آبی است، سیب قرمز است:

توابع رنگ در Sass

Saturation معیاری است که نشان می دهد چه مقدار از رنگ در شدت رنگ وجود دارد. به این فکر کنید که در غروب خورشید چه اتفاقی برای رنگ ها می افتد. هرچه رنگ خالص تر باشد، Saturation آن بیشتر است.

توابع رنگ در Sass

آخرین جزء، مقدار یا همان value است که معیاری برای روشنی یا تیرگی یک رنگ است. درختی را در نظر بگیرید که برخی از برگ هایش در نور روشن و برخی در سایه است:

توابع رنگ در Sass

مدل های رنگ در Sass

به صورت دیجیتالی، رنگ ها به صورت RGB یا HSL نشان داده می شوند. (مدل های دیگری از جمله CMYK و LAB وجود دارد، اما فقط RGB و HSL مربوط بهSass هستند).

مقادیر RGB معیاری از مقدار قرمز ، سبز و آبی موجود در یک رنگ است. هر جزء مقداری بین 0 (هیچ مقداری از آن رنگ) و 255 (همه آن رنگ) است. رنگ های RGB معمولاً به صورت هگزادسیمال بیان می شوند: برای مثال 00ff00# یا #2abd35.

HSL مخفف "Hue, Saturation and Lightness" است. همچنین می توانید مدل های HSV (که در آن V به معنای «مقدار» یا value است و HSB (که در آن B مخفف «روشنایی» یا brightness است) را استفاده کنید. برای مثال فتوشاپ از HSB استفاده می کند. توجه کنید که اینها با هم یکسان نیستند.

HSL یک expression معمولی ندارد. حتی زمانی که در Sass کار نمی کنید، HSL معمولاً به عنوان یک تابع بیان می شود:

hsl($hue, $saturation, $value)

Hue به صورت یک درجه در چرخه رنگ بیان می شود (قرمز خالص در 0، سبز خالص در 120، و آبی خالص در 240)، در حالی که saturation و value به صورت درصد بیان می شوند.

مدل های رنگ در SASS

هر رنگی را که می توان بر روی مانیتور نمایش داد (و برخی که نمی توان نمایش داد) را می توان با استفاده از هر یک از مدل ها بیان کرد:

 SASS مدل های رنگ در

البته این تصویر یک مثال ساده است. هنگام ترجمه بین RGB و HSL، مولفه hue گاهی اوقات می تواند کمی زشت شود. برای مثال Hue مربوط به ac4138# به مقدار 4.65517 درجه است.

یک جنبه دیگر از رنگ دیجیتال وجود دارد که در تئوری رنگ سنتی وجود ندارد: opacity یا تاری. در هر دو مدل رنگی RGB و HSL ، opacity از طریق یک مقدار آلفا بین 0 تا ٪100 بیان می شود که 0 کاملاً واضح و شفاف و ٪100 کاملاً مات و غیرشفاف است:

مدل های رنگ در SASS

توابع ایجاد رنگ در Sass

اکنون که می دانیم با چه اجزای رنگی کار می کنیم، اجازه دهید به توابعی که Sass ارائه می دهد نگاهی بیندازیم. ما با توابعی شروع می کنیم که یک رنگ را بر اساس یکی از دو مدل رنگ ایجاد می کنند. ()rgb و ()hsl برای تولید CSS کوتاهتر و مختصرتر مفید هستند. اکنون که همه مرورگرهای مدرن از توابع CSS مربوط به ()rgba و ()hsla پشتیبانی می کنند، بنابراین Transpiler Sass این توابع را همانطور که در CSS هستند نگه می کند.

سه تابع باقیمانده، ()grayscale()، invert و ()complement یک رنگ جدید بر اساس رنگ موجود ایجاد می کنند. همانطور که در تصویر می بینید ()invert که هر مقدار قرمز، سبز و آبی را معکوس می کند و ()complement که رنگ را 180 درجه می چرخاند، نتایج بسیار مشابه اما نه یکسان را نشان می دهد.

توابع ایجاد رنگ در Sass

توابع استخراج عنصر در Sass در جدول زیر لیست شده اند.

توابع ایجاد رنگ در Sass

دستکاری کردن رنگ ها در Sass

تمام توابع این گروه به شما امکان می دهد رنگ را به روش های مختلف تغییر دهید. رنگ پایه استفاده شده در مثال ها ad4038# است:

دستکاری کردن رنگ ها در SASS

سایر توابع در جدول زیر لیست شده اند.

دستکاری کردن رنگ ها در SASS
آموزش SASS توابع رنگ در Sass اجزای رنگ در Sass مدل های رنگ در Sass توابع ایجاد رنگ در Sass کار با رنگ ها در Sass