🎁 تخفیف ویژه تمامی دوره های آموزشی 🎁

آموزش ایجاد پایگاه داده در SQL Server

در این بخش، نحوه ایجاد یک پایگاه داده جدید در SQL Server با استفاده از دستور CREATE DATABASE یا SQL Server Management Studio را خواهید آموخت.

آموزش ایجاد پایگاه داده در SQL Server

ایجاد پایگاه داده در Sql Server

یک پایگاه داده (database) مجموعه‌ای از فایل‌هاست و به گونه‌ای سازمان‌دهی شده است که اطلاعات تفکیک شده در جداول را نگهداری می کند. قبل از ساخت جداول باید ابتدا یک دیتابیس یا پایگاه داده جهت نگهداری جداول ایجاد کرد. در این آموزش، نحوه ایجاد یک پایگاه داده جدید در SQL Server با استفاده از دستور CREATE DATABASE یا SQL Server Management Studio  را خواهید آموخت.

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از عبارت  CREATE DATABASE

دستور CREATE DATABASE یک پایگاه داده جدید ایجاد می کند. شکل زیر سینتکس دستور CREATE DATABASE  را نشان می دهد:

ایجاد دیتابیس در Sql Server

در این سینتکس، نام پایگاه داده بعد از کلمه کلیدی CREATE DATABASE قرار گرفته است.

نام پایگاه داده در یک instance از SQL Server باید منحصر به فرد باشد. همچنین نام پایگاه داده باید با قوانین شناسه SQL Server  مطابقت داشته باشد. به طور معمول، نام پایگاه داده حداکثر 128 کاراکتر دارد.

دستور زیر یک پایگاه داده جدید به نام TestDb ایجاد می کند:

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از عبارت  CREATE DATABASE

پس از اجرای موفقیت آمیز دستور، می توانید پایگاه داده جدید ایجاد شده را در Object Explorer مشاهده کنید. اگر پایگاه داده جدید ظاهر نشد، می توانید روی دکمه Refresh کلیک کنید یا در صفحه کلید F5 را فشار دهید تا لیست اشیا به روز شود.

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از عبارت  CREATE DATABASE

این عمل تمام پایگاه های داده در SQL Server را فهرست می کند:

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از عبارت  CREATE DATABASE

ایجاد پایگاه داده در Sql Server

یا می توانید رویه ذخیره شده(stored procedure) به نام sp_databases را اجرا کنید:

ایجاد پایگاه داده در Sql Server

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از  SQL Server Management Studio

ابتدا روی Database کلیک راست کرده و گزینه New Database را از منو انتخاب کنید.

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از  SQL Server Management Studio

در پنجره باز شده موارد زیر را تکمیل کنید:

1- DatabaseName : در این قسمت یک نام دلخواه برای دیتابیس قرار دهید.

2- Owner : در این بخش باید مالک دیتابیس را مشخص کنید. می‌توانید چند کاربر به عنوان مالک دیتابیس مشخص کنید. اگر حالت defualt باشد یعنی کاربری که در sql لاگین کرده است مالک این دیتابیس خواهد بود.

3- Database files : هر بانک اطلاعاتی حداقل دارای دو فایل است که یکی از آنها mdf ( محل ذخیره سازی اطلاعات اصلی، جداول و ارتباطات و …. هست) و دیگری ldf ( لاگ تغییراتی است که بر روی mdf انجام می‌شود) که باید در این قسمت مسیر ذخیره‌سازی آنها مشخص شود.

در ادامه، نام پایگاه داده را وارد کنید، به عنوان مثال، SampleDb  و روی دکمه OK کلیک کنید.

در همین پنجره، در قسمت options خصوصیت Collation که برای پشتیبانی زبان‌های مختلف بکار می‌رود را باید مشخص کنید. برای پشتیبانی زبان فارسی در قسمت collation  گزینه Persion_100_BIN را باید انتخاب کنید.

Create database in Sql Server

در انتها، پایگاه داده تازه ایجاد شده را در Object Explorer مشاهده می کنید:

ایجاد یک پایگاه داده جدید با استفاده از  SQL Server Management Studio

تنظیمات دیتابیس در  Sql

1- FileName : هر فایل پایگاه داده بر روی سیستم عامل دارای اسم و آدرس است که به مجموعه اسم، پسوند و آدرس اصطلاحاً Physical Name گفته می‌شود که باید در این قسمت مشخص شود.

2- Name : هر کدام از فایل‌های پایگاه داده دارای یک اسم اختصاصی هستند. این اسم مشابه اسم متغیر است و به راحتی قابل تغییر است به این نام Logical Name گفته می‌شود که باید در این قسمت مشخص شود.

3- Size : مقدار فضای ابتدایی است که به هر فایل پایگاه نسبت داده می‌شود. هنگام تولید پایگاه این فضا به فایل اختصاص داده می‌شود و با اینکه هنوز اطلاعاتی وجود ندارد اما فایل‌ها به اندازه size مشخص شده فضا اشغال می‌کنند. این فضا در اصل یک فضای رزرو شده می‌باشد. به عنوان مقدار سایز می‌توان یک عدد نوشت که بصورت مگابایت اختصاص داده می‌شود. همچنین می‌توان پس ازعدد نوع آن را به صورت  TB، GB  و MB مشخص کرد.

4- Max Size : حداکثر اندازه مجاز فایل را مشخص می‌کند یعنی فایل پایگاه داده حق رشد کردن و رسیدن به این اندازه را دارد. روش مقداردهی به Max Size مشابه Size است البته یک حالت دیگر تحت عنوان unlimited (نامحدود) دارد. در صورتیکه اندازه فایل پایگاه داده به حداکثر اندازه مجاز برسد امکان افزودن اطلاعات به پایگاه داده وجود ندارد و خطا رخ می‌دهد.

5- File Growth : نحوه رشد فایل بین Size تا Max Size را مشخص می‌کند. مشخص می‌کند درصورتیکه فضای رزرو پر شد چگونه فایل پایگاه داده رشد کند و بزرگتر شود. میزان رشد فایل به دو صورت درصدی و عددی می‌باشد. در حالت درصدی مشخص می‌کنیم با پر شدن فایل هر بار n درصد از Max Size به فایل اضافه شود.

در این آموزش یاد گرفتید که چگونه با استفاده از دستور SQL Server CREATE DATABASE و SQL Server Management Studio  یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید.

 

 

ایجاد پایگاه داده در Sql Server ایجاد Database آموزش Sql Server