🎁 تخفیف ویژه تمامی دوره های آموزشی 🎁

آموزش جاوا

java یک زبان برنامه‌نویسیِ شیءگرا است که توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان‌مایکرو سیستمز ایجاد گردید. زبان جاوا شبیه به زبان ++C است، اما مدل شیءگرایی آسان‌تری دارد.

آموزش جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسیِ شیءگرا است که نخستین بار توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز ایجاد گردید و در سال ۱۹۹۱ به عنوان بخشی از سکوی جاوا منتشر شد. زبان جاوا، شبیه به زبان ++C است، اما مدل شیءگرایی آسان تری دارد. برنامه های جاوا توسط ماشین مجازی جاوا (JVM) ابتدا به کدهای ماشین تبدیل و سپس اجرا می شوند. با وجود JVM برنامه های نوشته شده به زبان جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می باشند. شعار جاوا (Write once, Run anywhere) است یعنی " یک بار بنویس و همه جا اجرا کن ".

آموزش جاوا

JVM ؟

JVM برنامه ای است که کدهای زبان جاوا را مطابق با سیستم عاملی خاص کامپایل کرده و آنها را برای اجرا در سطح سیستم عامل آماده میکند. جاوا زبانی است که با آن می توان یک بار برنامه ای را نوشت و در چندین پلتفرم آن را اجرا کرد. در حقیقت شعار اصلی زبان جاوا (یک بار بنویس و همه جا اجرا کن) با استفاده از این ماشین مجازی امکان پذیر شده است. استفاده جاوا از JVM سبب شده است که برنامه های نوشته شده در زبان برنامه نویسی جاوا این قابلیت را داشته باشند که در سیستم عامل های مختلف با استفاده از JVM متناسب با هر یک از آن ها به اجرا گذاشته شوند. همین ویژگی همچنین سبب شده است که برنامه های نوشته شده به زبان جاوا دارای سطح امنیتی بسیار بالاتری نسبت به برنامه های مشابه در زبان های دیگر مثل ++C باشند. چرا که JVM همانند یک سیستم عامل عمل کرده و حیطه اثر و نفوذ برنامه های جاوا را در یک سطح قابل قبول محدود می نماید.

بهترین زبان برای یادگیری برنامه نویسی شی گرا

در میان زبان های برنامه نویسی شی گرا، بدون شک Java سر راست ترین و شفاف ترین ساختار را برای تعریف کلاس ها و اشیاء ساخته شده از روی آن ها را دارا است. در زبان برنامه نویسی Java تمام جزئیات لازم برای تعریف انواع جدید داده ها با استفاده از ابداع کلاس های جدید به راحتی صورت می گیرد. این موضوع جاوا را به زبانی ایده آل برای به اجراء گذاشتن اصول برنامه نویسی شی گرا تبدیل کرده است.

اما با استفاده از زبان جاوا چه برنامه هایی را می توان نوشت؟

  • برنامه های مبتنی بر وب
  • برنامه نویسی برای سیستم های کوچک مانند تلفن همراه، رایانه جیبی، ماشین لباسشویی و ...
  • برنامه های کاربردی و سازمانی بزرگ (Enterprise)
  • برنامه های رومیزی (Desktop)

در ایران نیز برنامه های بسیار زیادی (به خصوص نرم افزارهای دولتی) با این زبان توسعه یافته اند، بنابراین شما با یادگیری زبان جاوا تقریبا می توانید به بازار کار بسیار خوبی امیدوار باشید، در کشورهای توسعه یافته ای مانند استرالیا، کانادا، انگلستان و آمریکا شرایط از این نیز بهتر است و تقریبا سرمایه گذاری های فراوانی روی آن می شود.

معرفی نسخه های اصلی زبان جاوا

این زبان از پلتفرم های مختلفی پشتیبانی می کند، برای برنامه نویسی در هر یک از این پلتفرم ها از نسخه ی خاصی از جاوا استفاده می شود که در ادامه برخی از مهم ترین این نسخه ها را با هم بررسی می کنیم.

Java SE : این نسخه که مخفف Java Standard Edition است، در حقیقت نسخه ی اصلی می باشد و شامل کتابخانه های اصلی زبان جاواست که با استفاده از آن می توان برای دسکتاپ و سرورها برنامه نویسی کرد. این نسخه را با نام J2SE نیز می شناسند.

Java EE : این نسخه مخفف عبارت Java Enterprise Edition و به مفهوم نسخه ی تجاری بوده و برای ساخت برنامه های تحت وب و اپلیکیشن های تجاری و سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد، نام دیگر این نسخه J2EE است.

Java ME: این نسخه مخفف Micro Edition بوده و در حقیقت نسخه ای کوچک و سبک است که برای برنامه نویسی ریزپردازنده ها و موبایل به کار گرفته می شود، این نسخه نیز با نام مستعار J2ME شناخته می شود.

Java FX : این نسخه برای ایجاد برنامه های اینترنتی غنی و قوی استفاده می شود. JavaFX از یک API سبک برای تولید رابط کاربری استفاده می کند.

آموزش java دوره آموزش جاوا نسخه های مختلف جاوا درباره jvm دوره آموزش java یادگیری جاوا

مقالات این دسته بندی