مسیرهای فایل در HTML

در این بخش از آموزش طراحی سایت به مفهوم File Path و آدرس دهی فایل ها در HTML می پردازیم.

مسیرهای فایل در HTML

یک File Path محل قرار گیری یا همان لوکیشن یک فایل در یک ساختار پوشه ای وب سایت را مشخص می کند. در صورتی که در یک سند HTML بخواهید به یک فایل اشاره کنید، باید مسیر آن را بدانید. به مسیر آن فایل، File Path می گویند.


مثال های آدرس دهی فایل ها در HTML

آموزش طراحی سایت

مسیرهای فایل در HTML

یک مسیر فایل محل قرار گیری یک فایل در یک ساختار پوشه ای وب سایت را مشخص می کند. مسیرهای فایل هنگامی که سند HTML به فایل های خارجی مرتبط شده و به آن ها لینک می کنیم استفاده می شوند، فایل هایی مانند:

  • صفحات وب
  • تصاویر
  • استایل شیت ها
  • جاوا اسکریپت ها

مسیرهای فایل Absolute

یک مسیر فایل Absolute ،URL کامل به یک فایل یا resource است:

آموزش HTML

در این مثال، عکس از یک مسیر خارجی فراخوانی شده است و مسیر آن به صورت Absolute داده شده است. همانطور که در کد مشاهده می کنید، url به صورت کامل مشخص شده است. نتیجه کد بالا به شکل زیر است:

آموزش آدرس دهی فایل ها در HTML

مسیرهای فایل Relative

یک مسیر فایل Relative، به یک فایل متناسب با صفحه فعلی اشاره می کند. این مسیرها زمانی کاربرد دارند که فایل مورد نظر، یک منبع خارجی نباشد و در کنار سند html یا فایل CSS ما باشد. در مثال بعد، مسیر فایل به یک فایل در پوشه تصاویر که در root صفحه فعلی قرار دارد اشاره می کند:

آموزش HTML

در مثال بعدی، مسیر فایل به یک فایل در پوشه تصاویر که در صفحه فعلی قرار دارد اشاره می کند. این مسیر بیانگر این موضوع است که پوشه images در کنار همین سند html قرار دارد و درون پوشه image یک فایل به نام picture.jpg قرار گرفته است:

آموزش آدرس دهی فایل ها در HTML

در مثال بعدی، مسیر فایل به یک فایل در پوشه تصاویر که در سطح بالایی این سند html قرار دارد اشاره می کند:

آموزش طراحی سایت

بهترین روش آدرس دهی در طراحی سایت

بهترین روش آدرس دهی فایل در طراحی سایت این است که تا جایی که امکان دارد از مسیرهای فایل relative استفاده کنید.

وقتی از مسیرهای فایل relative استفاده می کنید، صفحات وب شما به base URL فعلی شما محدود نمی شوند. تمام لینک ها روی کامپیوتر خود شما localhost کار خواهند کرد و در عین حال روی public domain فعلی شما و public domain های آینده شما هم کار خواهند کرد.

آموزش طراحی سایت آموزش آدرس دهی فایل ها در HTML آموزش HTML آموزش مسیرهای فایل در HTML