آموزش قواعد نوشتاری سی شارپ

در این مقاله به آموزش قواعد نوشتاری (Syntax) در زبان سی شارپ #C می پردازیم.

آموزش قواعد نوشتاری سی شارپ

در مقاله قبلی، ما اولین برنامه سی شارپ خود را ایجاد کردیم و درون فایل Program.cs از کد زیر برای نمایش دادن عبارت "Hello World" در پنجره خروجی استفاده کردیم:

آموزش سی شارپ

حال به توضیح خطوط کد بالا می پردازیم:

خط 1: اغلب برنامه های زبان سی شارپ با بخش دستورات using آغاز می‌شوند. این بخش فضاهای نامی (namespace) که در طول برنامه مکرر از آن ها استفاده می‌شود را مشخص می‌کند. زبان سی شارپ یک کتابخانه قدرتمند از کلاس ها و متدهای از قبل نوشته شده دارد که ما می توانیم در برنامه های خود از این کلاس های آماده استفاده کنیم. این کلاس ها در فضاهای نام مرتبطی سازماندهی شده اند و ما برای استفاده از این کلاس ها باید فضای نام موردنظر را با استفاده از دستور using به برنامه خود اضافه کنیم. استفاده از فضاهای نام در ابتدای برنامه در نوشتن کدها صرفه‌جویی می‌کند و در این صورت نیاز نیست برای دسترسی به یک متد از نام کامل آن استفاده کرد. (ما در رابطه با کلاس ها و متدها در مقالات بعدی مفصل شرح می دهیم.)

دستور using System به این معناست که ما می توانیم از کلاس هایی که در فضای نام System قرار گرفته اند، استفاده کنیم.

خط 2: یک خط خالی می باشد. سی شارپ فضای خالی را در نظر نمی گیرد، اما جدا کردن خطوط از هم باعث خوانایی بیشتر در کد می شود.

خط 3: هر برنامه ای که توسط شما نوشته می شود باید در یک فضای نام (namespace) قرار گیرد. این فضای نام به عنوان شناسنامه ی برنامه ی شما عمل می کند و بعدها می توانید با استفاده از این فضای نام، از برنامه ی خود در برنامه های دیگر خود استفاده کنید. بنابراین ما با استفاده از namespace برای کدهای خود یک محدوده در نظر می گیریم. تعریف کردن محدوده به سازماندهی کدهای ما کمک زیادی می کند. برای تعریف یک محدوده ما از کلمه رزرو شده namespace استفاده می کنیم و یک نامی را پس از آن به عنوان نام محدوده در نظر می گیریم.

خط 4: علامت های آکولاد {} برای مشخص کردن ابتدا و انتهای کد به کار می رود.

خط 5: زبان #C (سی شارپ) یک زبان شی گرا است و برنامه هایی که می نویسیم باید داخل یک کلاس قرار داشته باشند. برای تعریف یک کلاس از کلمه رزرو شده ی class به همراه نام دلخواه برای آن استفاده می کنیم. class یک دربرگیرنده برای داده ها و متدها می باشد که نرم افزار شما را بسیار کارآمد می کند. هر خط از کد که در #C اجرا می شود باید درون یک کلاس قرار گرفته باشد. در مثال بالا نام کلاس برابر با Program قرار داده شده است.

خط 7: مورد دیگری که همیشه در برنامه های زبان #C نمایش داده می شود، متد Main می باشد. این متد، متد اصلی برنامه و نقطه آغازین برنامه های سی شارپ است و در حقیقت برنامه های ما از این نقطه شروع به اجرا شدن می کنند.

خط 9: Console یک کلاس از فضای نام System می باشد که دارای متدی به نام ()WriteLine است. از متد ()WriteLine برای نمایش یک متن در خروجی برنامه به کار می رود. در مثال بالا متن "!Hello World" به عنوان خروجی در پنجره Console نمایش داده می شود. اگر خط using System را از ابتدای برنامه حذف کنید، می بایست دستور ()Console.WriteLine را به صورت ()System.Console.WriteLine بنویسید.

نکته: دقت کنید که تمام دستورات سی شارپ با یک سمی کالون (;) تمام می شوند.

نکته: زبان سی شارپ به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس است و بنابراین در این زبان کلمات "MyClass" و "myclass" متفاوت خواهند بود.

در زبان سی شارپ برخلاف زبان جاوا، لزومی ندارد که نام پروژه سی شارپ با نام کلاس مشابه باشد، اما برای درک بهتر معمولا اینطور هستند. وقتی فایل را ذخیره می کنید، آن را با یک نام مناسب و با پسوند "cs." ذخیره کنید. خروجی مثال بالا به شکل زیر است:

آموزش 
قواعد نوشتاری سی شارپ


متد WriteLine یا Write

متداول ترین متد برای خروجی گرفتن در زبان سی شارپ متد ()WriteLine می باشد، همچنین می توانید از متد ()Write هم استفاده کنید. تفاوتی که در استفاده از این دو متد وجود دارد این است که متد ()WriteLine پس از نمایش عبارت ورودی خود در خروجی به خط بعد می رود. اما متد ()Write پس از نمایش عبارت ورودی خود در همان خط باقی می ماند و به خط جدید منتقل نمی شود و بنابراین عبارت خروجی بعدی در امتداد همین خط جاری نمایش داده می شود.

مثال:

آموزش قواعد نوشتاری سی شارپ

آموزش سی شارپ آموزش #C قواعد نوشتاری سی شارپ آموزش قاعده نوشتاری سی شارپ

مقالات این دسته بندی