🎁 تخفیف ویژه تمامی دوره های آموزشی 🎁

تفاوت asp.net core با php کدام انتخاب بهتری است؟

در این مقاله آموزشی قصد داریم به مقایسه asp.net core و php بپردازیم و مزیت های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت asp.net core با php کدام انتخاب بهتری است؟

پیدا کردن platform مناسب برای پروژه ای که می خواهید بنویسید می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و همین دلیلی است برای این موضوع که چرا شرکت های برنامه نویسی و برنامه نویسان دائم این سوال را می پرسند که کدام انتخاب بهتری است، Asp.Net Core یا PHP ؟ اگر این سوال را در وب جستجو کنید، تقریبا 2 گروه از افراد وجود دارند، گروه اول کسانی که به شدت طرفدار PHP هستند و گروه دوم کسانی که به مزایای Asp.Net Core اهمیت می دهند و از آن در پروژه های خود استفاده می کنند. حال این سوال برای ما پیش می آید که واقعا باید از کدام استفاده کنیم؟ مزایا و معایب هرکدام چیست؟ آیا می شود برای پروژه های بزرگ و Business Application ها از هر دو استفاده کرد؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را بدهیم.

اولین نکته که باید در ابتدای مقاله به آن توجه داشته باشید این است که PHP یک زبان برنامه نویسی است که از آن فریمورک های زیادی مانند Laravel و Yii مشتق شده اند. اما Asp.Net Core یک فریمورک از زبان #C است. درحالت کلی ما نمی توانیم یک فریمورک را با یک زبان برنامه نویسی مقایسه کنیم مگر آن که مشخصات کلی آنها مانند سرعت، پلتفرم، هزینه ها و ... را بررسی کنیم. در این مقاله به مقایسه این دو محیط توسعه جذاب می پردازیم.

ماهیت Asp.Net Core و PHP

PHP مخفف شده Hypertext Preprocessor ، که در گذشته به Personal Home Page معروف بوده است. این زبان در ابتدا توسط آقای Rasmus Lerdorf در سال 1994 طراحی و ساخته شده. از PHP بیشتر برای ساخت وب سایت های کوچک یا CRM های معمولی استفاده می شود.

اما Asp.Net Core توسط کمپانی بزرگ ماکروسافت در سال 2016 طراحی و اجرا شده است. ماکروسافت پیش از این درحال توسعه Asp.Net قدیمی بود اما از سال 2016 به بعد، توسعه آن را تعلیق و فریمورک کاملا مدرن و جدید خود را رونمایی کرد. از Asp.Net Core به دلیل قدرت و تمرکز آن بر روی برنامه های بزرگ، بیشتر برای توسعه برنامه های Enterprise یا CRM های بزرگ و یا ERP ها و وبسایت های سطح بالا استفاده می شود.

تفاوت مقیاس پذیری در PHP و Asp.Net Core

در واقع مقیاس پذیری یعنی این که شما بتوانید برنامه ای را که نوشته اید، بزرگ کنید و قابلیت های جدیدی به آن اضافه کنید، این برنامه بتواند با تعداد بالایی از کاربران به خوبی کار کند و توسعه آن در ابعاد بزرگ راحت باشد. با توجه به تعریف ذکر شده از مفهوم مقیاس پذیری، این موضوع کاملا به برنامه نویسان و توسعه دهندگان باز می گردد که آیا برنامه را طوری نوشته اند که مقیاس پذیر باشد؟

مساله مقیاس پذیری به هیچ عنوان به زبان برنامه نویسی و فریمورک ربطی ندارد. این کاملا به برنامه نویسان و توسعه دهندگان سیستم مربوط است که آیا خوب کد نوشته اند یا خیر، آیا سیستم ها را از هم جدا کرده اند یا خیر؟

پس در این مورد، یعنی مقیاس پذیری، نمی توان مقایسه ای بین زبان ها و فریمورک ها انجام داد. اما نکته حائز اهمیت این است که باید پلتفرمی را انتخاب کنید که شما را به سمت و سوی مقیاس پذیری هدایت کند. Asp.Net Core با توجه به ابزارهای کامل و پشتیبانی ماکروسافت از فضای ابری، کاملا آمادگی مقیاس پذیر شدن را دارد. برنامه هایی که با Asp.Net Core نوشته شده اند را می توان با مقدار کمی کد نویسی به Microservice های کوچک تبدیل کرد. Asp.Net Core با امکانات وسیعی که برای شئ گرایی ارائه می دهد، باعث می شود ناخداگاه به سمت ماژولار کردن برنامه و جداسازی سیستم ها از یکدیگر بروید و باعث تولید کدهای به هم تنیده و اصطلاحا spaghetti نشوید.

برنده این مقایسه: PHP و Asp.Net Core اما پیشنهاد ما Asp.Net Core است.

تفاوت سرعت Asp.Net Core با دیگر پلتفرم ها

یکی از مواردی که Asp.Net Core را نسبت به دیگر سیستم ها متفاوت کرده است که صد البته جزو مزیت های منحصر به فرد این فریمورک محسوب می شود، سرعت به شدت بالای آن در پاسخگویی به درخواست ها است. تا پیش از این، از NodeJs، Django یا Laravel به عنوان فریمورک های پرسرعت دنیای وب یاد می شد، اما پس از معرفی Net Core. و مشاهده نتایج بنچمارک های معروف، همه به این مهم اقرار کردند که Asp.Net Coreدر حال حاضر سریعترین، بله تکرار میکنم، سریعترین فریمورک دنیا در پردازش درخواست و بازگرداندن نتیجه به کاربر (Response) است. نتایج این بنچمارک ها را می توانید در جداول زیر مشاهده بفرمایید:

آموزش asp.net core

در زیر هم مقایسه ای بین Net Core. و NodeJs و Java Servlet شده است که Net Core. با اختلاف سریعتر از دیگران است.

آموزش asp.net core 5

همچنین می توانید نتایج بنچمارک Techempower را نیز از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

مشاهده نتایج Techempower

دوره آموزش asp.net core 5

در این بنچمارک بسیاری از فریمورک های معروف وب وجود دارند که Asp.Net Core در میان آنها رتبه اول را به خود اختصاص داده است:

و عکس زیر نیز نشان دهنده مجموع امتیازات در همه زمینه ها می باشد که Asp.Net Core در ربته 6 بالاتر از همه فریمورک های محبوب قرار گرفته است. لازم به ذکر است که در این بنچمارک معتبر، Django که فریمورک وب مربوط به Python، در رتبه 100،  Laravel فریمورک وب مربوط به PHP، در رتبه 95 و NestJs فریمورک وب مربوط به Javascript در رتبه 57 قرار گرفته است.

آموزش asp core

همچنین تمام تست های بالا همگی در سال 2020 انجام شده اند. یعنی این اطلاعات کاملا دست اول و به روز هستند. پس در سرعت بالای Asp.Net Coreدر مقایسه با دیگر فریمورک ها شک نکنید.

برنده این مقایسه: Asp.Net Core

هزینه های Asp.Net Core و PHP

هر دو پلفترم متن باز هستند و روی همه سیستم عامل ها اجرا می شوند. هر دو از دیتابیس های مختلف پشتیبانی می کنند و رایگان هستند و نیازی نیست حتی 1 ریال برای بدست آوردن امکاناتشان خرج کنید. Visual Studio Code برای هر دو پلفترم به خوبی کار می کند و این IDE کاملا رایگان است.

برنده این مقایسه: PHP و Asp.net Core

موارد کاربرد در PHP و Asp.Net Core

PHP برای وبسایت های سبک که تعاملات کمی بین کاربر و برنامه وجود دارد بسیار مناسب است. در کل شما می توانید با PHP هر نوع وبسایتی را بسازید و با کاربران تعامل کنید و ارتباط بگیرید. اما از طرفی Asp.Net Core روی امنیت و کاربری سیستم بسیار متمرکز است. درحالی که می توان با Asp.Net Core هر وبسایتی را طراحی کرد، این پلتفرم مناسب برای سیستم های پیچیده اطلاعاتی و Business Application ها است. طراحی این پلتفرم به شما اجازه می دهد که برنامه های بانکی یا ERP ها را خیلی بهتر بنویسید.

برنده این مقایسه: Asp.Net Core

از نظر استخدام و شغل

برای برنامه نویس با تجربه PHP، هزاران شغل در شرکت های مختلف وجود دارد. شرکت ها همیشه برای توسعه وب اپلیکشن ها به دنبال برنامه نویسان با تجربه PHP هستند. اگر هم فریلنسر باشید، می توانید درآمد خوبی با استفاده از PHP و ساخت برنامه های تحت وب کسب کنید.

اما این به این معنی نیست که برای برنامه نویس Net. شغلی وجود ندارد. توانایی هایی که یک برنامه نویس Net. باید داشته باشد قطعا با برنامه نویسان PHP متفاوت است. برنامه نویسان Net. باید پیشنیازها و مهارت های سطح بالاتر و حرفه ای تری را بلد باشند زیرا نیازمندی های برنامه هایی که با Net. نوشته می شوند قطعا از برنامه های تحت وب یا اسکریپت نویسی بیشتر است. از زمانی که Net Core. به میدان آمده، شرکت ها قصد مهاجرت به این پلتفرم را دارند و این یعنی شغل بیشتر برای برنامه نویسان Asp.Net Core.

زندگی برنامه نویسان Net. نیز ساده تر خواهد بود زیرا آنها دیگر نیاز نیست نسبت به IOC Container (Dependency Injection)، مکانیزم های Logging، احراز هویت (Authentication) و حقوق دسترسی (Authorization) نگران باشند. این موارد در فریمورک Net Core. از پیش ساخته شده و آماده استفاده است. در حقیقت Net Core. بیشتر روی حل مشکلات و پیچیدگی های Business مشتری و ارائه راه حل برای حل این مشکلات تمرکز کرده و چگونگی پیاده سازی نیازهای عمومی (مانند موارد ذکر شده در بالا) را به شدت تسهیل کرده است.

برنده این مقایسه: Asp.Net Core

جمع بندی

به طور کلی هیچگاه نمی توان بین زبان های برنامه نویسی مقایسه انجام داد زیرا همگی یک عملیات واحد را با سینتکس متفاوت انجام می دهند. هیچ کاری نیست که با Asp.Net Core انجام شود و با PHP آن را نتوان انجام داد و بالعکس. هدف از این مقایسه نگاه کلی به فریمورک Asp.Net Core و مقایسه آن با فریمورک های PHP بود.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد ساخت وبسایت ساده ای را دارید، PHP گزینه مناسبی است. اما اگر می خواهید تبدیل به یک برنامه نویس ارشد، با حقوق بالا و آگاه از به روزترین تکنولوژی های روز باشید، Asp.Net Core را انتخاب کنید.

مقایسه asp.net core با php تفاوت asp.net core با php آموزش تخصصی asp.net core دوره آموزش asp.net core 5