دات نت فریم ورک (Net Framework.) چیست؟

در این بخش به معرفی دات نت فریم ورک می پردازیم و شما را با بخش های مختلف Net Framework. مانند CLR و کتابخانه دات نت آشنا می کنیم.

در ابتدا باید بدانیم فریم ورک چیست؟

فریم ورک یک چهارچوب و قالب است که کار برنامه نویسان را راحت تر می کند. همانطور که می دانید برنامه نویسان برای ایجاد نرم افزارها و برنامه های مورد نظر خود نیاز دارند تا کدنویسی کنند، مشکلی که وجود دارد این است که زبان های برنامه نویسی به خودی خود از پس بسیاری از عملیات های پیچیده برنیامده و کار برنامه نویسان را مشکل می کنند. اینجاست که فریم ورک هایی مانند Net Framework. به کار می آیند. در واقع «NET Framework.» مجموعه‌ ای از کدهای آماده و قابلیت های کاربردی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد و به عبارتی کارهای خسته کننده پشت صحنه را انجام داده تا فضای اصلی برای برنامه نویس محیا شود. مثلا «NET Framework.» به ویندوز می گوید که چگونه یک پنجره را روی صفحه بکشد و سپس برنامه نویس شکل و استایل پنجره، قابلیت های دکمه های موجود و... را تعریف می کند.

دات نت فریم ورک چیست

به عبارتی هدف استفاده از فریم ورک فراهم سازی سیستمی است که در آن بتوان با استفاده از داده های از پیش تعبیه شده برنامه نویسی را با بصورت درست تر و با سرعت بیشتری انجام داد.

Net Framework. توسط شرکت مایکروسافت برای توسعه انواع نرم افزارها به ویژه ویندوز طراحی شده است. Net Framework. همچنین برای توسعه نرم افزارهای تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد. تاکنون چندین نسخه از Net Framework. انتشار یافته است که هر بار قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است.


Net Framework. و زبان برنامه نویسی سی شارپ 

همانطور که گفته شد Net Framework. یک فریم ورک با امکانات بسیار زیاد برای توسعه دهندگان وب می باشد. زبان سی شارپ تقریبا بصورت همزمان با Net. به بازار عرضه شد. زبان های مختلف از جمله سی شارپ امکان استفاده از این فریم ورک را دارند و سی شارپ مهم ترین زبانی است که از Net Framework. استفاده می کند.

ولی ساخت یک نرم افزار به کمک NET Framework. یک مشکل دارد. اینکه کامپیوتر شما نمی داند چگونه اپلیکیشن هایی که بر پایه ی فریم ورک خاصی نوشته شده اند را اجرا کند و برای این کار نیاز به نصب بودن آن فریم ورک دارد.

در واقع NET Framework. شامل دو بخش می شود. همانطور که توضیح داده شد بخش اول شامل کدهایی از پیش تهیه شده می باشد که برنامه نویسان برای کارهای خود به آن ها نیاز دارند که به آن Dev Packs می گویند. بخش دوم هم نرم افزاری است که می تواند کدهای «NET Framework.» را تبدیل به دستورات و عملیات هایی کند که ویندوز آن ها را می فهمد تا شما بتوانید نرم افزارهایی که بر اساس «NET Framework.» نوشته شده اند را اجرا کنید که به این بخش Redistributable Package  یا Runtime Environment می گویند.

نصب Net Framework.

  • بیشتر کامپیوترهای با سیستم عامل ویندوزی به طور پیش فرض NET Framework. را به صورت نصب شده از قبل دارند
  • شما می توانید به سادگی Net Framework. را از سایت مایکروسافت دانلود و نصب کنید

بخش های اصلی دات نت فریم ورک:

  • Common Language Runtime یا CLR
  • کتابخانه دات نت یا NET Framework Class Library.

CLR چیست؟

CLR مسئول فراهم کردن محیط یا سرویس هایی با زمان اجرای مشترک می باشد که باعث می شود همه برنامه های Net. بتوانند در آن اجرا شوند. همچنین CLR به برنامه نویسان این امکان را می دهد که بتوانند برنامه های کاربردی با ویژگی هایی مانند مدیریت Life-cycle ،String type naming ،dynamic binding  را ایجاد کنند.


کتابخانه دات نت یا .NET Framework Class Library

کتابخانه دات نت مجموعه ای از کلاس های آماده ازقبل نوشته شده است که در تمامی زبان های مبتنی بر NET. قابل استفاده هستند.

این کتابخانه مجموعه ای از کدهای از قبل نوشته شده است که نوشتن کدها را برای برنامه نویسان راحت تر می کند.

اما CLR وظیفه اجرا و مدیریت برنامه های Net. رو برعهده دارد. تبدیل کدهای IL (Intermediate Language) به کد زبان ماشین، کنترل و مدیریت اجرای برنامه ها، مدیریت حافظه و کنترل و مدیریت امنیت در برنامه های Net. از وظایف CLR هست.

برای درک بهتر ساختار دات نت به تصویر زیر توجه کنید:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در ردیف اول زبان هایی قرار دارند که شما می توانید با استفاده از آن ها برنامه های مبتنی بر Net. را بنویسید. برنامه های Windows Form، Web Forms،Web Services  در مرحله بعد، کتابخانه Net. قرار دارد. این کتابخانه مجموعه ای از کدهای از قبل نوشته شده است که نوشتن کدها را برای برنامه نویس راحت تر می کند. بعد از کتابخانه،Common Language Runtime  قرار دارد که وظیفه تبدیل کدهای شما به زبان ماشین و اجرای برنامه ها را به عهده دارد. در پایین ترین بخش این ساختار، سرویس های ویندوز قرار دارد که وظیفه ی ارتباط با این لایه، به عهده CLR و کتابخانه Net. است.

آموزش دات نت فریمورک دات نت فریم ورک چیست فریم ورک چیست Net Framework. چیست آموزش دات نت فریمورک آموزش CLR

مقالات این دسته بندی