دانلود سورس از گیت هاب با Git Clone

در این مقاله قصد داریم نحوه دریافت سورس کد از Repository های Github و سایر سرویس های مشابه (Gitlab, AzureDevOps, Bitbucket) را به روش های گوناگون بررسی و پیاده سازی کنیم.

همانطور که می دانید Github یک سرویس در مقیاس جهانی و بزرگترین مخزن (Repository) سورس کد در سراسر جهان است. با توجه به تعداد کاربران بسیار زیاد این سرویس، Source Code های عمومی (Public Repository) زیادی در آن وجود دارند که شما می توانید از آنها برای اهداف آموزشی یا استفاده در پروژه های شخصی، کمک بگیرید.

گاهی اوقات برنامه نویسان برای تحلیل و بررسی بهتر کدهای موجود در Repository های Github ، نیاز دارند تا Source Code آن Repository را به طور کامل به همراه Commit History آن Repository روی سیستم خود داشته باشند.

Commit History به معنی سوابق و Log تغییرات یک Repository است که توسعه دهندگان آن، برای توسعه سورس کد خود اعمال کرده اند.

در این مقاله به چگونگی دانلود Source Code از سایت Github و سایر سایت هایی که برپایه سیستم Git نوشته شده اند می پردازیم.

یکی از Source Code های سایت Github را به دلخواه خود انتخاب کنید. ما در این آموزش سورس کد کتابخانه Reactjs را برای دریافت از Github انتخاب می کنیم.

نحوه دریافت سورس کد از Repository

به طور کلی 2 روش برای دریافت Source Code از Repository های سایت Github و هر سایت دیگری که سیستم Git را پیاده سازی کرده باشد وجود دارد:

روش اول: دانلود به صورت فایل (zip.)

شما می توانید با استفاده دانلود مستقیم، کل Repository را به صورت یک فایل zip دانلود کنید. در سایت Github این عمل به شکل زیر انجام می شود:

آموزش git clone

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، شما می توانید به راحتی کل Repository سورس کد Reactjs را به همراه تمامی متعلقات آن به صورت یک فایل zip دانلود نمایید.

این یک قابلیت عمومی در سیستم هایی است که Git را پیاده سازی کرده اند و سایت هایی مانند Github، Gitlab، AzurDevOps این امکان را به شما می دهند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که دانلود Repository از طریق فایل، Commit History یا همان Log این Repository را به شما نمی دهد. پس اگر سوابق Commit این Repository برای شما مهم است، این روش به شما کمک نمی کند و باید از روش دوم استفاده کنید.

 

روش دوم: دریافت Source Code از طریق git clone

اگر بخواهید کل سورس کد Repository را به همراه Commit History آن دریافت کنید، باید از دستور Git Clone استفاده کنید.

برای اجرای این دستور ابتدا باید Git را روی سیستم عامل خود نصب کرده باشید. اگر هنوز گیت را نصب نکرده اید، مقالات زیر را مطالعه کنید:

آموزش نصب و راه اندازی گیت

آموزش کار با گیت

سپس باید مسیری که این Repository در آن قرار دارد را شناسایی کنید. این کار به راحتی از طریق سایت Github امکان پذیر است.

کافی است به صفحه Repository مدنظر خود وارد شوید. در اینجا ما به صفحه مربوط به Reactjs وارد شدیم. برای دسترسی به این صفحه کافی است عبارت React Github را در گوگل جستجو کنید و لینک اول را باز کنید.

سپس روی دکمه Clone کلیک کنید و پس از آن، از طریق دکمه ای که در تصویر زیر با رنگ سبز هایلایت شده است، لینک را کپی کنید:

آموزش git clone

به این طریق، مسیر سورس کد Reactjs را از سایت Github دریافت کردیم. این امکان در همه سایت های دیگر هم وجود دارد مثلا GitLab, AzureDevOps و BitBucket.

حال روی سیستم عامل خود در مسیر دلخواه GitBash را باز کنید و به شیوه زیر، دستور Git Clone را اجرا کنید:

آموزش git clone

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، دستور git clone به همراه مسیر Repository نوشته شده است.

کافی است این دستور را اجرا کنید تا تمام Source Code کتابخانه Reactjs یا هر Repository دیگری که لینک آن را دریافت کرده باشید، در سیستم شما دانلود شود.

برای مشاهده Commit History شما می توانید روی همین Repository دستور Git Log را اجرا کنید:

آموزش git clone

سوابق Commit های کتابخانه Reactjs با اجرای دستور Git Log به صورت خلاصه در تصویر بالا آمده است.

سوییچ pretty=oneline-- به منظور نمایش سوابق به صورت خلاصه و در یک خط، استفاده شده است. اگر از این سوییچ استفاده نکنیم، سوابق به صورت مفصل به همراه جزئیات نمایش داده خواهد شد.

کافی است کلید Enter را بزنید تا سوابق همه Commit های کتابخانه ReactJs برای شما لیست شود.

آموزش git آموزش github آموزش گیت آموزش گیت هاب،آموزش دستور Git Clone

مقالات این دسته بندی