🎁 تخفیف ویژه تمامی دوره های آموزشی 🎁

دریافت اطلاعات ورودی کاربر در سی شارپ

در این بخش از آموزش سی شارپ به آموزش دریافت اطلاعات ورودی کاربر (User Input) در سی شارپ می پردازیم.

دریافت اطلاعات ورودی کاربر در سی شارپ

شما تاکنون یاد گرفته اید که دستور ()Console.WriteLine برای نمایش خروجی در پنجره کنسول به کار می رود. حالا ما از متد ()Console.ReadLine برای دریافت اطلاعات ورودی کاربر در سی شارپ استفاده می کنیم. در مثال زیر، کاربر می تواند نام خود را درون پنجره کنسول وارد کند و این داده در متغیر username ذخیره می شود:

آموزش سی شارپ

خروجی مثال بالا به شکل زیر است:

آموزش c#

دریافت اعداد به عنوان ورودی از کاربر

متد ()Console.ReadLine هر ورودی که توسط کاربر وارد شده باشد را به عنوان یک رشته برمی گرداند. به همین دلیل شما نمی توانید از نوع داده دیگری مانند int اطلاعات دریافت کنید. بنابراین برنامه زیر باعث ایجاد خطا می شود:

آموزش c#

همانطور که در پیام خطای بالا نمایش داده شده، شما نمی توانید بصورت ضمنی نوع 'string' را به 'int' تبدیل کنید. خوشبختانه، شما به تازگی در بخش قبلی (تبدیل انواع داده ها)، را یاد گرفته اید که می توانید با استفاده از متدهای Convert.To بصورت صریح (implicit) عملیات تبدیل داده را انجام دهید. مثال زیر نحوه انجام این کار را نشان می دهد:

دریافت ورودی کاربر در سی شارپ

خروجی مثال بالا به شکل زیر است:

آموزش سی شارپ

توجه: اگر ورودی اشتباهی را وارد کنید (مثلا متنی را در ورودی وارد کنید)، یک پیغام خطا مانند ('System.FormatException: 'Input string was not in a correct format.) دریافت می کنید. چرا که امکان تبدیل یک رشته متنی به عدد وجود ندارد و تنها امکان تبدیل اعدادی هست که در قالب رشته هستند.

آموزش سی شارپ آموزش #C دریافت اطلاعات ورودی کاربر در سی شارپ دوره آموزش برنامه نویسی سی شارپ

مقالات این دسته بندی